محل نصب دتکتور دود

آشکار ساز دود از مهمترین سنسور هایی است که قابلیت نصب بر روی دزدگیر اماکن را دارد. چند نکته مهم در مورد محل نصب دتکتور دود را باید یاد آور شویم که در ادامه به آن میپردازیم. اغلب مردم بر این باور هستند که محل نصب دتکتور دود در محیط های تجاری و یا برج هایی با تعداد واحد زیاد است. امام لازم است بدانید که استفاده از این المان مهم حتی در یک محیط کوچک نیز بسیار کاربردی است و از خسارات احتمالی جلوگیری میکند. چرا که حادثه آتش سوزی هیچ گاه خبر نمیکند. 

ارتفاع نصب دتکتور دود

با افزایش دادن ارتفاع نصب مساحت بیشتری تحت پوشش قرار میگیرد اما با توجه به بیشتر شدن فاصله سنسور از اشیا حساسیت واکنشی کمتر خواهد شد. عموما هر دتکتور دود محدوده 40 متر مربعی را بخوبی کاور میکند. حداکثر فاصله نباید بیشتر از 7 متر باشد.

مناسب ترین محل نصب دتکتور دود

محل نصب دتکتور دود را بدور از وسایل گرمایشی قرار دهید. سبک بودن چگالی گرما و گرم بودن سقف محیط اغلب مانعی برای رسیدن دود به داخل محفظه سنسور میباشد. در محیط هایی با گرمای زیاد اغلب سنسور اعلام حریق را از سقف آویزان میکنند تا از لایه گرم پایین تر قرار گیرد. در نظر داشته باشید تهویه بالا و جابجایی هوا باعث رقیق شدن غلظت دود شده و تاثیر بسیار زیادی در کاهش حساسیت سنسور دارد. در محیط هایی که منافذی به داخل دارند از جمله در کارگاه ها و کارخانه هایی که بطور کامل بسته نیستند سعی شود از تعداد دتکتور های بیشتری استفاده شود و فواصل بین آنها را کمتر از استاندارد در نظر گرفت. از نصب سنسور در مقابل کانال های کولر و پکیج های هواساز خودداری کنید

استاندارد فاصله گذاری

محاسبه تعداد تکتور بسیار ساده است. عموما نوع دودی با توجه به ارتفاع نصب بین 40 الی 80 متر مربع را پوشش میدهد. و نوع حرارتی بین 20 الی 5 متر مربع. در محیط های شخصی با ارتفاع سقف تا 4 متر حتی الامکان محل نصب دتکتور دود را در جایی در نظر بگیرید که با سنسور بعدی حداقل 8 متر فاصله داشته باشد و به جهت پوشش دهی هرچه بهتر حتما بصورت متقارن نصب شوند. در راهرو ها و کریدور های تا عرض 2 متر میتوان فاصله را تا 15 متر افزایش داد.

مهمترین نکات در مورد محل نصب دتکتور دود

حتما در اماکن مسکونی از نصب آشکار ساز دود در داخل آشپزخانه قافل نشوید
نصب دتکتور دودی در مجاورت تابلو برق و یا جعبه فیوز ضروری است
حتما نصب دکتور دود را به فرد متخصص بسپارید
برای تست دتکتور دود حتما از اسپری تست مخصوص استفاده کنید
در محیط هایی مثل استخر ها و اماکن رطوبتی از دتکتور دودی استفاده نکنید
بازدید دوره ای و تست عملکرد صحیح باید هر 6 ماه یکبار صورت گیرد
نصب سیستم مشترک برای دو محیط مجزا به هیچ وجه اصولی نیست
پیروی از استاندارد BS5839 توصیه میشود

admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *